Allt kan inte vara onyttigt

2016-04-11 21:28:26/Permalink/Skalmans Åsikter/
Hej!
Nu har jag sådär mycket åsikter igen som jag måste få ur mig, haha!
Den här gången handlar det om mat. Det är sån mathets i vårt samhälle, på många olika plan.
Kött vs Inte kött, Mjölk vs Inte mjölk, Kolhydrater vs Inte kolhydrater osv osv, you know the stories.
Men det jag tänker skriva lite om, är något som jag stört mig på på senaste tiden. Nämligen:
Hetsen om vad som egentligen inte alls är så nyttigt som vi tror. Vilket tydligen är typ ALLT.
För ett litet tag sen dök det upp ett inlägg (som det sedan skrevs artiklar om) om att de
där smidiga, färdiga smoothiesarna man kan köpa till sitt barn (eller varför inte sig själv, NAMNAM!)
hade en nyttighet som kan jämställas med läsk. Att procenten fruktsocker i den mosade frukten
i förpackningarna var så hög, att det nästan var lika illa att ge sitt barn en burkläsk.
Det jag fann mest komiskt med inlägget var avslutet, nämligen
"Köp en ekologisk banan till ditt barn istället.". Rätta mig om jag har fel, men spontant känner jag två saker:
1. Fruktsocker, alltså den naturliga sötman i frukt och mosad frukt, är inte samma sak (och alltså
inte lika onyttig?) som tillsatt 'vitt' socker. Frukt är nyttigare än Coca Cola, I'm sorry to break it to you!
2. MOSAD banan måste väl, om jag inte missat någon speciell fysiklag under min skolgång, ha samma
andel fruktsocker som den hade innan man mosade den? Så statementet "Köp en ekologisk banan"
gör mig liksom lite fnissig... Det är onyttigt med mosad banan, men inte med en hel?

Jag vill inte snöa in just på debatten fruktsocker/annat socker. Utan det den symboliserar: Att allt
är onyttigt. Allt KAN inte var onyttigt. Skulle vi följa ALL skräckpropaganda om farligheterna
i maten, så skulle vi bara få dricka vatten. Eller knappt det en gång. Kan vi inte bara komma överens
om, istället, att det mesta går bra - med måtta? Det är klart att frukt, fruktsocker, inte är nyttigt i
för stora mängder. Men det är inte pasta, potatis, morötter, köttbullar eller vegetarisk korv heller.
INGET är bra om man överkonsumerar det. Och det är just överkonsumption som 97% av alla
dessa artiklar handlar om, men sätter ändå överskriften "MORÖTTER - INTE LIKA NYTTIGT SOM
MAN KANSKE TROR", och jag blir så trött. Inte bara på dessa artiklar. Utan folk som blint delar dem
och bara läser tre meningar eller bara rubriken.

Häromdagen läste jag en artikel som en hade delat, som handlade om att man inte ska täcka
över barns ansikten med filtar gjorda av fleece, då det materialet - av naturliga skäl - inte andas
och barnet därför kan kvävas. Men rubriken till artikeln var självklart av typen
"Något de flesta använder - RENA DÖDSFÄLLAN FÖR DITT BARN" och kvinnan som delat
inlägget skrev "Usch, nu ska jag plocka bort och slänga alla våra fleecefiltar." MEN SNÄLLA.
Ha kvar de varma, gosiga fleecefiltarna - men använd dem inte som snuttefiltar, och vira inte in
barnets ansikte i dem - så har du ditt på det torra!

Logiskt tänkande, lite sunt förnuft - PLEASE. Ja, smoothies är onyttigt. Om det är det enda du äter,
eller om du ger ditt barn tio stycken om dagen. Ja, fleecefiltar kan döda dig. Om du virar dem runt
ditt eller någon annans ansikte så att lufttillförseln stryps. Inte om du har en runt axlarna en kylig
vårkväll. Ja, chips ger dig cancer. Men bara om du sätter i dig kopiösa mängder under en lång tid
(eller hur var det nu det stod i hetsartiklarna för några år sen?). Så du kan lugnt fredagsmysa vidare,
dra ner på chipsen från ett par ton (som vi alla OBVIOUSLY sätter i oss) till en normalstor påse bara.
Allt är inte onyttigt. Mat är BRA. Frukt är bra. Makaroner är bra. Köttfärssås är bra. Mjölk är bra.
Gurka är bra. Men inte om man äter 18 kilo om dagen. Okej? Okej.
 
Det kanse blev ett lite virrigt inlägg.  Men jag är trött, och i behov av kvällsmat - så ha lite överseende.
Nu ska jag gå och äta en smörgås. Med ost. 'Cause I'm worth it, haha! Puss och godnatt!
 
 
 

Kommentarer

What's on your mind, dear?

Ditt vackra namn:
Jag är här ofta!

Mejladress: (just for meee)

Din bloggadress vill jag ha!

Kommentar:

Trackback