God jul och mjölkersättningshjälp

2014-12-20 22:31:00/Permalink/Life of Skalman/
 
Hejhopp alla därute i det inte snötäckta landet!
Hoppas julgalenskapen inte tagit kol på er. Snart är det ju julafton. Jag längtar ihjäl mig.

Sprang runt i varenda butik i hela stan för att hitta något gulligt, men inte alltför tomtigt, som vår
pluttemojj skulle kunna ha på sig på julafton. SÅ SVÅRT. Allt i hans storlek var typ slut. Men till
slut hittade jag i alla fall ett par löjligt söta hängselbyxor, röda såklart. ÅH. Han kommer vara
sötare än julgodiset.

Varning för mammababbel:
Senaste två veckorna har lillprinsen varit ovanligt gnällig. Jag har verkligen inte förstått varför.
Känns som att jag inte gjort annat än att amma och trösta, amma och trösta. Min hjärna har varit
smältgränsen. Vad gör man när ens bebis inte verkar ha ont, inte behöver byta blöja, inte är
trött och precis har ätit, men skriker ändå? Sambon sa "Han kanske är hungrig."
varpå jag svarade "Han har ju ätit konstant hela dagen, det hinner ju inte ens fylla på i
bebisrestaurangen - det är ju inte logiskt!" Kände mig helsämst, och det kändes
dessutom mer och mer som att det inte kom tillräckligt med mat när han åt - vilket såklart gjorde
att jag försökte amma ännu oftare. Överallt står det "Det är baaara att amma på, mjölkproduktionen
styrs genom efterfrågan. Ju mer du ammar desto mer mjölk produceras." Detta hävdar även alla
förstå-sig-på:are och andra kunniga människor. Men efter att ha varit på BVC och fått se konkreta
siffror på vågen - att han gått upp i vikt, men inte lika mycket/snabbt som han brukar -
vill jag nu bara tala om för hela världen:
Jag köpte mjölkersättning till vår son (efter att ha diskuterat med vår BVC-sköterska).
Han äter nu vartannat mål mat från min bebisrestaurang och vart annat är ersättning.
Han är tillbaka till att vara sitt mätta, glada jag igen och när han väl äter från mig så finns det mjölk
så det räcker för en måltid. Det bästa beslutet på länge!
För, för mig var det inte "bara att amma på". Alla fungerar inte likadant. Det finns inget "rätt" eller
ett för alla genomgående fungerande sätt. En del kanske kan amma oftare och helt plötsligt
förvandlas till mjölkfontäner. Men andra, som jag till exempel, måste få ett par timmar på oss
för att fylla på förråden - och då finns det ersättning, som en räddare i nöden för hungriga bebisar!
I am so happy now. Och min fina underbara bebis blir proppmätt igen, inte bara halvmätt.

På tisdag ska jag tillbaka till BVC och kolla så att han går upp mer i vikt nu när han får mer mat.
Jag är dock inte orolig. Det går så bra nu.

Oh well. Kände att jag ville skriva av mig lite. Det är så ENORMT skönt att vardagen fungerar igen.
Och jag slipper känns mig som världens sämsta mamma. Livet är fint och snart är det jul.
Jättesnart. Idag har vi hållit på med lite julpynt och paketinslagning. Allt såklart med julmusik
i bakgrunden. Helt fabulöst. Jag älskar livet lite mer än vanligt känns det som. Nu skulle
det kunna få komma ett par snöflingor också bara.

Menmen, nu ska jag äta ett par rutor choklad (för det är jag värd) och sen ta mina grabbar och
dyka i säng. Är jääääättetrött.                         God jul, och puss och hej - julglad tjej!
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Mycket klokt skrivet utav dig! Alla funkar vi olika och jag har inte kunnat hel amma något utav mina barn mer än 2v då produktionen inte hängde med. Att behöva ge ersättning är inget att skämmas över(även fast jag gjorde det med första då jag var så inställd på att bara amma) utan behövs det så behövs det :) Hoppas allt går bra för dig och bebis :)

2014-12-20 @ 22:50:01
URL: http://mammatilllowa.wordpress.com

What's on your mind, dear?

Ditt vackra namn:
Jag är här ofta!

Mejladress: (just for meee)

Din bloggadress vill jag ha!

Kommentar:

Trackback