Galenskap och okunskap

2011-01-12 16:12:37/Permalink/Sex Education á la Skalman/

Nu kommer ett Sex Education-inlägg för första gången på ganska länge.
Helt enkelt för att jag blir galen på världen. Såhär ligger det till;

Igårkväll såg jag en dokumentär som handlade om kvinnor som väljer att plastikoperera
sig "där nere". Varför? Jo, för att de helt enkelt har fått för sig att de är fula där, och
de vill se "normala" ut. Bara det här är ju helt sjukt. ALLA ser ju olika ut, ordet "normal" är ett
onormalt ord! Det finns INGEN som ser "normal" ut eftersom alla är olika.
Men det är faktiskt inte just det här jag som jag blev mest galen på. Utan det var ett annat
inslag i dokumentären, om en annan sorts plastikoperation "där nere" som jag blev om möjligt
ännu mer irriterad på.

Hon som gjorde dokumentären hittade nämligen på internet att man kan "återställa mödomshinnan".
Det låter helt insane i mina öron. Men anledningen då? Jo, i vissa kulturer anses det vara en skam om
man inte är oskuld vid giftermålet. Dessa operationer är alltså främst till för dem som vill
"återställa" mödomshinnan, så att de blöder vid sitt första samlag med sin man. För det 'ska' man
tydligen göra om man är oskuld och alltså har en "intakt mödomshinna". Jag har ett paaar åsikter om detta.

Nummer 1. HALLÅ? Är det 1800-tal det här eller!? Jag trodde hela världen visste att mödomshinnan
bara är en myt? ELLER? På en hemsida jag hittade när jag forskade lite förklarar de vad
"mödomshinnan" är. Eller på engelska, "the hymen". Såhär står det;
"The hymen is a thin layer of tissue, a membrane that is usually intact in young women (virgins)
forming a barrier to the entrance to the vagina. In some cultures it is very important for the hymen
to be intact. Sometimes an operation is necessary to repair it."
      Okeeej.. "a barrier"?
Om man söker översätta det ordet, för de som inte är så hajja på engelska så står det ungefär
"Barriär, skiljemur, spärrbom". Det låter ju som att vi har något underligt 'lock' som förväntas
går sönder när vi har samlag. De satt alltså och diskuterade på fullaste allvar att det är ju så synd
om dem som kanske "hör till de få där mödomshinnan spricker när man är ute och rider på en häst" Alltså...?
Som sagt.. jag trodde HELA VÄRLDEN visste att det inte är så. Finns det fortfarande så
oupplysta människor, och platser i världen? Det gör mig nästan rädd. Men mest irriterad.
Vi tjejer har ingen j***a hinna som går sönder när vi har sex. Eller som 'accidently' kan
spricka om man råkar ha hästar och ridning som intresse. Det ÄR en myt.
Att inte blöda betyder nödvändigtvis inte att man inte är oskuld. Det betyder helt enkelt bara att man
INTE blöder, och det är väl great för dem som slipper det eller hur?

Nummer 2. Jag undrar vad de här operationerna EGENTLIGEN innebär.  "By using various surgical
techniques, we can repair the hymen"
står det på den där hemsidan. Vad GÖR de då, om jag får fråga?
VAD GÖR DE? Jag menar.. LÄKARE om några borde väl veta att "mödomshinnan" inte är en hinna..?
                                                                                           Eller....? Läskigt.

Nummer 3
. Det har ju faktiskt bestämts ett annat, mer passande ord (iallafall i svenskan).
Ordet är "slidkrans". THAT'S THE WORD! Det är HUDVECK där inne, inte en "barriär".
Hudveckens "storlek" och "töjbarhet" kan såklart variera från person till person. Men det är
fortfarande ingen hinna. Bara veck!
jag AVSKAFFAR härmed ordet "mödomshinna" och inför ordet "slidkrans" en gång för alla!

Här står det mer utförligt om hur det ligger till. Det finns även BRA bilder :) (tecknade) 

Så.. det var väl ungefär det jag hade på hjärtat. Hoppas ni lärt er något, eller kanske ni redan visste
och bara förundras liksom jag över okunskapen och dagens besatthet av skönhetsoperationer.

                                                                                 Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Shorty&Myzan [two in one]

oj då :)

2011-01-12 @ 18:39:17
URL: http://shortyochmyzan.blogg.se/
Postat av: SÄSSY

tack sötnos :)



va bra skrivit :)

2011-01-12 @ 19:20:58
URL: http://ssuussaannaa.blogg.se/
Postat av: anonym

hehe =) Vad gör du för ngt? Snart helg =)

2011-01-13 @ 15:01:02
URL: http://lailaaziz.blogg.se/

What's on your mind, dear?

Ditt vackra namn:
Jag är här ofta!

Mejladress: (just for meee)

Din bloggadress vill jag ha!

Kommentar:

Trackback