More sex education baby!

2009-08-06 00:04:27/Permalink/Sex Education á la Skalman/

Tittade återigen på The Sex Education Show på 3an. Awesomeness. ♦

Idag handlade det mycket om sexualitet och sexprat med föräldrar (med mera förstås), och det är just det jag tänkte reflektera lite över nu. Jag tänkte börja med sexualitet.

För er som inte känner mig
tänker jag då berätta något. Jag är bisexuell. Jag dras oftare, rent kärleksmässigt, till killar, men jag finner även tjejer attraktiva (både utseendemässigt och personlighetsmässigt). Japp så är det! Många man möter säger bara "det är en fas" eller "så säger du bara för att vara trendig, det är inne att vara bi nu". Då har jag två svar där. 1. En lång fas för mig i så fall. Klart att alla går igenom en fas där man söker sin sexuella identitet, men för alla är det inte en fas. Jag började fundera över saker och ting när jag var väldigt ung. Lågstadie, mellanstadie - redan då hade jag varit kär i tjejkompisar, men också killar såklart. Och eftersom jag (också) drogs till killar så ifrågasatte jag inte normen. Man kan ju inte bli kär i en tjej!.....eller? Straight var ju alla, inget snack om den saken... Jag kom på att jag nog inte vara så "straight" som jag alltid hävdat utåt, när jag träffade en av mina, nu, bästa kompisar. Han berättade att han var bisexuell, och varför och hur osv. Och allt jag kunde tänka medan han pratade va "Jag är så himla...gay! Klart jag är bi, vad trodde jag egentligen!?" Jag "kom ut" för min mamma väldigt kort efter att jag kommit på mig själv. För det har aldrig funnits några tvivel eller frågetecken runt oss när det gäller att snacka om sex och allt runtomkring. Hon sa precis som jag förutspått, "Sålänge du är lycklig." Min mamma är bäst i världen. 2. JA det ÄR inne att vara bi/gay nu av någon outgrundlig anledning. Jag vet många (no names here...) som har kommit ut i min omgivning som verkligen bara vill, på något sätt, vara en del av.. "gemenskapen" om man nu kan kalla bi/gaylivet för en "gemenskap". Jag blir så trött. Okej, säg att du är osäker på din sexualtitet, eller prova allt du vill men kom inte ut som bi bara för att "ÅH jag vill oxå vara bi.. jag HAR ju faktiskt sett en person av samma kön som jag tyckte var söt en gång.." - det, mina vänner, är INTE att vara bisexuell.

På programmet idag pratade de också om att många föräldrar inte pratar/vågar prata om sex med sina barn. Det är en sak som jag fått uppleva genom mina kompisar. Jag har vänner som inte kan prata om något med sina päron, speciellt inte något som har med sex att göra. Själv har jag alltid haft svårt att förstå den s.k. "pinsamheten", för vi har alltid pratat öppet om sådant hemma hos mig. Jag vet att, även om jag kanske inte gör/kommer att göra det, så kan jag komma till mamma med ALLT. Kondomer? Det gör ont? Gravid? Han säger såhär vad menar han? Jag fattar inte, förklara? Och det är en sån himla stor trygghet att VETA att man komma med frågor/kval/funderingar om allt, även om man kanske inte gör det eller behöver göra det någon gång. Därför tycker jag att det är supersynd att alla inte har det som jag. Om man inte kan gå till sina föräldrar, vart går man då? Kompisar vet ju inte alltid mer än man själv gör, tidningar har inte alltid rätt och vem törs man fråga..? Men vad är det som gör att det är pinsamt att prata om sex med sina föräldrar? Jag menar nu inte prata om sex som i "Mamma vet du vad jag och min pojkvän/flickvän gjorde igår..?" utan mer allmänt. Känslor, tankar, preventivmedel, problem. Jag pratar mycket hellre med min mamma än med någon annan. Jag har i alla fall, utifrån mina egna erfarenheter, lärt mig att om den som man pratar med tycker att allt är helt okej/normalt så blir det inte pinsamt att prata om saker och ting. Om den som ska prata sex och/eller känslor med en däremot egentligen tycker att det är pinsamt eller jobbigt, då blir det inte heller naturligt och lätt för mig (även om jag kanske egentligen inte tycker att det är pinsamt..). Så en uppmaning till alla päron - slappna av och prata om allt, inget är för konstigt. Tycker den som ska lära mig något att det som sägs är pinsamt/onormalt/jobbigt/konstigt/awkward, vad ska då jag tycka om det sen?



Det var väl det jag tänkte tycka till om idag...(inatt?). Ställ gärna frågor och sånt, jag svarar gärna om ni undrar något om sexualitet (min eller någon annans haha) eller how the f*ck jag kan prata med mina päron om sex ^^


Sov gott people <3

Kommentarer
Postat av: E M M A

SVAR: ja det gillar vi verkligen ! ;D



rösta gärna på mig som nummer 3 hos www.linneaasplace.blogg.se (a)

2009-08-06 @ 00:22:08
URL: http://sommarfreak.blogg.se/
Postat av: Danell

how the f*ck jag kan prata med mina päron om sex ^^ (you asked for it lol)

2009-08-06 @ 00:25:10
URL: http://www.danellmusik.se
Postat av: linnea

Hej ! Jag har veckans outfit på min blogg just nu. Såhär går tävlingen till :

du anmäler dig i ett inlägg och när så många har anmält sig går jag igenom

bloggen och läser om den och tar ut finalisterna. Dom som har gått vidare

laddar upp en bild på sin blogg och på sin outfit sen tar jag bilden och lägger

in i min blogg och en får ni andra rösta. den som vinner blir länkad i varje inlägg

i en vecka. puss

2009-08-06 @ 00:31:06
URL: http://linneaslifee.blogg.se/
Postat av: C H R I S T I N - Foto. Illustration. Webbdesign

Svar: Tack så mkt! :) Hehe åh det där programmet kolla jag också på idag! :D Vad har du för dig då? :)



Kram

2009-08-06 @ 00:39:02
URL: http://www.christinmartinsson.se
Postat av: nadja

tjatja:D hur är det med dig :)? kram

2009-08-06 @ 00:52:06
URL: http://nadjaflinks.blogg.se/
Postat av: nadja

tack ska du ha!

kika gärna in på min fler gånger,



godnatt:)

2009-08-06 @ 00:54:18
URL: http://nadjafeili.blogg.se/
Postat av: Zenita

Hehe, såg också det programmet!! ^^

2009-08-06 @ 02:05:12
URL: http://zeniita.blogg.se/
Postat av: Joakim.

sv: är du något att leka med då? ;)

2009-08-06 @ 06:19:44
URL: http://joakimforsberg.blogg.se/
Postat av: Emelie

sv. Tacktack:)

hoppas du får en bra dag!

2009-08-06 @ 10:51:47
URL: http://eeeileme.blogg.se/
Postat av: M I L L A

Ja, förhoppningsvis :D

Intressant blogg du har. Mer Sex Education till folket säger jag bara, haha!

2009-08-06 @ 14:39:15
URL: http://camillaring.blogg.se/

What's on your mind, dear?

Ditt vackra namn:
Jag är här ofta!

Mejladress: (just for meee)

Din bloggadress vill jag ha!

Kommentar:

Trackback